Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Ursprungsmärkning borde vara en valfråga

    Krönikan 10/9. Det bör bli lättare för restauranger att upplysa för kunderna om de serverar svenskt kött.

    Detta är ett åsiktsmaterial och ingen nyhetsartikel.

    Det är utan tvekan tufft för de svenska bönderna. Extremt väder med torka och bränder har lett till grovfoderbrist och dåliga skördar. Det leder bland annat till långa slaktköer eftersom djurägarna behöver minska antalet djur.

    På onsdagen öppnade Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, en telefonlinje för att svara på frågor. ”I detta läge behöver våra hårt prövade lantbrukare stöd på många olika sätt, ett är att få möjlighet att prata med någon som lyssnar och kan hjälpa en vidare. Detta är en angelägenhet för hela vårt land, det är vårt framtida lantbruk som det ytterst handlar om”, skriver Palle Borgström, förbundsordförande i LRF, i ett pressmeddelande.

    Men det är fler som agerar. Stjärnkrögaren Fredrik Eriksson startar tillsammans med livsmedelsleverantörer ett upprop för att förmå krögare, restauranger och konsumenter att välja svenska råvaror. Han säger till tidningen Land Lantbruk att storhushåll och restauranger står i dag för relativt stor del av det importerade köttet. Fredrik Eriksson tror att situationen i år skulle kunna förändra det.

    ”Den här hösten skulle kunna leda till en förändring. Sen är det upp till den privata krögaren och till kedjor att välja vad de vill köpa in. Men detta är en extrem och specifik situation då vi måste hjälpa till. Hur man gör fortsättningsvis är upp till var och en”, säger han.

    I kampanjen ingår bland annat att man vill underlätta för restauranger och måltidsverksamheter att på ett enkelt sätt visa för sina gäster att de valt att servera svenskt kött och andra svenska råvaror. ”Vi uppmanar alla konsumenter att som restauranggäst efterfråga tydligt ursprung på kött och andra råvaror. Välj aktivt svenska produkter både på restaurang och i butik”, skriver man också i sitt upprop.

    Just ursprungsmärkning också på restaurangmat och i storhushåll talar allt fler om i dag. Livsmedelsverket och Konsumentverket har i uppdrag att ta fram underlag till vad som krävs för att EU-kommissionen ska ge sitt godkännande. Men än har inget hänt. Det borde vara en fråga att driva i valrörelsen. Det skall bli intressant att se om någon kommer att göra det.