Städning och vässade argument

Oroväckande att S-medarbetare utreds för att ha skapat ett trollkonto,

ANNONS
|

Krönikan 25/1. Jodå, det blir nog en del smutskastning partierna emellan i årets valrörelse. Visserligen har man sagt (DN 25/12) att man inte skall medverka till det. Men det är kanske inte alltid så lätt att få medarbetare och sympatisörer att avhålla sig.

SVT Nyheter rapporterar (23/1) att medarbetare på det socialdemokratiska partikansliet utreds för att ha skapat ett fejkat Twitterkonto, ett så kallat trollkonto, och där publicerat inlägg med satirisk kritik mot Sverigedemokraterna. Inlägget har sedan spridits av S-partiarbetare.

Som av en händelse är det de ”SD-vänliga” sajterna Fria tider, Samhällsnytt och Nyheter idag som ursprungligen uppmärksammade det här. När sedan SVT Nyheter plockade upp påståendet var beskedet från Socialdemokraternas presstjänst att partiet inte ägnade sig åt fejkade konton. På en fråga om en intervju dröjde svaret. Senare kom beskedet att man inlett en intern utredning om kontot, och mot två medarbetare, anställda vid partikansliet på Sveavägen i Stockholm.

ANNONS

”Ett personalärende”, säger S som skickar fram kommunikationschefen att svara på frågor i TV. Men om man menar allvar med att ”vi tänker inte delta i smutskastning i valrörelsen” borde det budskapet till allmänheten – och inte minst till egna medarbetare och sympatisörer – komma från åtminstone partisekreteraren. Eller partisekreterarna, eftersom det här är något som bör gälla samtliga riksdagspartier. Fejkkonton, trollkonton eller ”fake news” är inte personalärenden.

Nu är det här med falska nyheter eller annan typ av påhittade sanningar inte bara en svensk företeelse. Den som flitigast använt begreppet ”fake news” är väl den amerikanske presidenten Donald Trump. Där verkar det mesta som han inte gillar vara av den karaktären. Men också i vårt östra grannland Finland oroar man sig. Tidningen Vasabladet berättar (31/12) om en opinionsundersökning om alternativ fakta eller fake news. Två tredjedelar av de som deltog i undersökningen tror att falska nyheter spridda via bland annat sociala medier eller så kallade alternativa nyhetssajter påverkar finländarnas uppfattning om sakers tillstånd ”ganska mycket” eller ”väldigt mycket”.

”Vad säger det oss?” frågar Vasabladets ledarskribent, Niklas Nyberg. ”Jo, att den som sväljer alternativ fakta med hull och hår inte märker varken hullet eller håret i sin mun. 2018 får vi blicka över till Sverige och se hur demokratin står emot lögnerna på sociala medier. Kanske hinner vi lära oss något tills det är vår tur att gå till riksdagsval 2019?”

ANNONS

”Partier som svartmålar andra partier istället för att tala om sin egen politik urholkar förtroendet för politiken”, skrev Göteborgs-Postens i sin huvudledare en månad före valet 2014. Det var sant då och lika sant nu med knappt åtta månader till valet.

Städning och sedan vässa argumenten. Då kan det bli en rolig valrörelse.

ANNONS