Jörgen Warborn, riksdagsledamot (M)
Jörgen Warborn, riksdagsledamot (M) Bild: Annika Karlbom

Resultat före symbolpolitik

Med Moderat politik kommer vi både kraftigt begränsa utsläppen som skadar miljön samtidigt som vi inte riskerar hushållens ekonomi.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Moderaterna kommer att gå till val på att slopa den årliga indexuppräkningen av bensin- och diesel och säger nej till regeringens förslag om dieselförbud. En gång i tiden var bilen en frihetssymbol och än idag drömmer många om när de kan köpa sin första bil. Socialdemokraterna tillsammans med Miljöpartiet har däremot gjort sitt yttersta för att sätta stopp för detta.

Debatten om hur vi ska nå upp till de högt ställda miljömål som samtliga riksdagspartier, utom SD, har ställt sig bakom går fortfarande på högvarv. Så gott som alla är överens om att vi ska jobba för att skapa ett hållbart samhälle men det är hur det här ska uppnås som skiljelinjerna blir tydliga och politiken blir på riktigt.

ANNONS

Politik måste bygga på tillit, därför har vi Moderater valt en väg som fokuserar på att bekämpa utsläppen, inte resandet, samtidigt som vi förstår att vi kan inte riskera familjers ekonomi. Det skulle varken hjälpa enskilda, familjer eller miljön.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet har däremot valt en annan väg. Istället för att fokusera på att minska utsläppen har symbolpolitiska förslag tagits fram där ord och visioner har vägt tyngre än faktiska resultat. För att peka på två konkreta exempel; den årliga indexuppräkningen av bensin- och diesel har gjort att priset för att tanka stigit kraftigt, förbud mot dieselbilar som regeringen planerar att införa risker hundratusentals hushålls ekonomi.

Alla som har köpt miljöklassade dieselbilar kan nu drabbas av att de tappar sitt andrahandsvärde, om socialdemokraternas förslag blir verklighet. Transportstyrelsen räknar med att kostnaden per drabbat hushåll kan bli över 100 000 kr. Förslaget omfattar 1,3 miljoner dieselbilar, och ska träda i kraft om fyra år. Då kan det bli förbjudet att köra dessa bilar i olika miljözoner. Moderaterna tycker att det är orimligt att straffa människor som i god tro köpt miljöklassade dieselbilar. Det finns andra sätt att få bättre luftkvalitet i städerna.

Häri ligger en tydlig skiljelinje. Med Moderat politik kommer vi både kraftigt begränsa utsläppen som skadar miljön samtidigt som vi inte riskerar hushållens ekonomi. Socialdemokraterna har istället låtit symbolpolitik vara ledstjärnan, något som straffat vanliga människor den här mandatperioden. 9 september kommer väljarna få avgöra vilken väg de vill fortsätta på.

ANNONS
ANNONS