Minuter per kilometer är bättre än kilometer per timme

När det är dåligt väglag hade vi haft nytta av en hastighetsmätare som berättar för oss hur lite tid vi egentligen tjänar på ökad hastighet.

ANNONS
|

Vintern håller sitt grepp över Halland och på torsdagsmorgonen vaknade vi upp med ett nypudrat snötäcke. Vackert absolut, men samtidigt ett hinder för alla som ska förflytta sig till jobb, skola och andra för dagen uppsatta mål.

Med snö på vägen bör det rimligen gå in varje mänsklig hjärna att hastighetsskyltarna längs med vägarna är en gräns för sträckan då den är lätt att ta sig fram på. Hastighetsskylten är alltså inte en uppmaning till den fart du absolut måste komma upp i där du sitter bakom ratten, nu är det istället vädret och det aktuella vägförhållandet som gäller som riktmärke.

ANNONS

Men trots faran det innebär att utmana det hala väglaget genom att likväl försöka uppnå vägens hastighetsbegränsning – och gärna även högre – så är det förvånansvärt många som tycker att det är en risk som är värd att ta.

Trafikinformation och varningar via radion är en väg att försöka lugna ner tempot. En annan åtgärd som med tanke på den snabba tekniska utvecklingen inte ligger allt för långt bort är att bilen själv känner av vilken hastighet som lämpar sig och därmed inte ger någon återkoppling när föraren vill lägga mer tyngd på gaspedalen.

Ytterligare en teknisk åtgärd kan dessutom vara att biltillverkare går över till en mer pedagogisk hastighetsmätare.

För ungefär ett år sedan presenterades svensk forskning som rekommenderade en mätare som istället för kilometer per timme skulle redovisa minuter per kilometer. Förslaget motiverades med att våra hjärnor har väldigt svårt för att omvandla kilometer i timmen till antalet minuter vi tjänar. Det hade därmed varit mer begripligt för oss om vi såg tiden vi tjänar på högre hastighet…eller rättare sagt – hur lite tid vi egentligen tjänar på högre hastighet.

Höjs hastigheten från 30 till 40 kilometer i timmen tjänar man fem minuter på en mil. Att gasa från 90 till 100 sparar däremot inte ens en minut på samma sträcka.

ANNONS

Men så länge inte tekniken stoppar vår vilja att gasa gäller det att påminna oss om den enklaste pedagogiken av dem alla, nämligen de berömda orden: bättre komma fram för sent än att inte alls komma fram.

ANNONS