Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Hotet kommer även inifrån

    Falska valaffischer förvirrar väljarna.

    Detta är ett åsiktsmaterial och ingen nyhetsartikel.

    En högerextrem grupp kapade Moderaternas kampanj. Informationskriget förs alltså inte bara mot oss från främmande makt nu när valrörelsen har kommit igång.

    Partierna satte tidigare i veckan upp sina affischer inför valet den 9 september. Enligt experter som SVT har pratat med så verkar partierna bara presentera en problembild utan lösningar. Det är ett problem i sig, och man kan fråga sig om affischeringen verkligen är speciellt effektiv. Men ett annat problem har också uppenbarat sig, falska affischer.

    Nordisk Ungdom, en fristående högerextrem organisation, har satt upp affischer föreställandes Ulf Kristersson och med Moderaternas logga. Där presenteras budskap som ”Nu sänker vi tandvården till 50 kr för illegala invandrare”. Vid en snabb anblick ser de ut att vara genuina affischer från Moderaterna, om än med väldigt skarpa formuleringar. Det är endast om man följer webblänken som finns skriven på dem som man får veta vem det är som egentligen ligger bakom.

    Det har pratats mycket om främmande makters påverkanskampanjer. Framförallt har Ryssland lyfts där så kallade trollfabriker producerar material för internet i syfte att förvirra och sprida felaktig information. Diskussionen har varit väldigt framträdande i kölvattnet av det amerikanska presidentvalet 2016 och givit upphov till flertalet konspirationsteorier.

    Den senaste i raden av sådana teorier i USA kallas för QAnon. Den går i korthet ut på att Donald Trump ombads av en hemlig grupp mäktiga människor att ställa upp i presidentvalet för att avslöja en global sammansvärjning där bland annat högt uppsatta Demokrater och Hollywoodkändisar driver pedofilringar.

    QAnon-konspirationen uppstod på internetforumet 4Chan och ter sig uppriktigt sagt helt vansinnig. Ändå tror många Trump-supportrar helt på den. Vem det är som ligger bakom den här gången kan vi naturligtvis inte veta, men att den lanserades för att påverka höstens mellanval är nog inte otroligt.

    Affischerna från Nordisk Ungdom visar dock att påverkanskampanjer med falsk information uppstår även inom våra egna gränser. Exempelvis sprider flera svenska Facebook-grupper tveksam och ibland direkt felaktig information till sina följare. Bland annat hävdade Ta tillbaka välfärden! att Ulf Kristersson inte haft något jobb utanför politiken, vilket alltså inte är sant.

    Propaganda är ingenting nytt. Men i takt med att fler har kommit att använda sociala medier har desinformationen anpassats för dessa, och vi förefaller inte vara förberedda på det. Delningsknappen är väldigt tillgänglig medan källkritik och efterforskningar tar tid.

    Många har pekat på bristande cybersäkerhet och naivitet inför hotbilden från främmande makter. Men vi måste också peka fingret inåt, både mot de som medvetet sprider desinformation och de som okritiskt delar det vidare. Det verkar nämligen som att den största trollfabriken är väljarna själva, och det är svårare att värja sig mot.