Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Halland behöver på-tvären-paket!

Vägar och järnvägar i öst-västlig riktning måste förbättras.

Krönikan 11/11. För ganska exakt ett år sedan skrev jag en krönika i denna tidning på temat att det var dags för en vägsatsning, ett ”på-tvären-paket”. I måndags blev jag tydligt påmind om att det kravet är högst berättigat, ja nödvändigt, rent av en överlevnadsfråga.
Att Halland är unikt och speciellt på många sätt är väl något som läsekretsen redan vet. Det gäller i riksdagen också. Vi har något som kallas för Hallandsbänken. Det är kort och gott ett samarbete mellan samtliga riksdagsledamöter från Halland där vi gör gemensamma aktiviteter för att inhämta kunskap, samarbeta i frågor som är gemensamma för Hallands bästa osv.


I måndags var det dags igen. En heldag med en rad företagsbesök där vi började med besök på Hallands hamnar och slutade i Unnaryd på Ages metallgjuteri. En intensiv och lärorik dag som gav en bra mätare av temperaturen i det halländska näringslivet. Den är glödhet på många sätt. Den bästa termometern är just hamnarna som ju inte gör något för egen del utan enbart transporterar det gods som alla andra behöver. Och de går på högvarv! Kort sagt det går väldigt bra för Halland just nu.


En sak var den genomgående hämskon, nämligen infrastrukturen. Vägar och järnvägar i öst-västlig riktning och då är godsets vägar bara en del i problemet. Företagens möjligheter att hitta personal är betydande och då kommer pendlingsmöjligheterna in. Vägarna är för dåliga och järnvägarna är för långsamma så fort man lämnar kustlandet. Det kan kännas futtigt att lyfta detta i dagar när debatten om gigantiska satsningar på högprestigeprojekt som höghastighetståg debatteras men blir inte dessa ”mindre” satsningar av så spelar det större ingen roll.


Jag har ofta skrivit om väg 153 som går mellan Varberg och Värnamo. Den är framförallt mellan Varberg och Ullared, mycket trafikfarlig i förhållande till hur mycket trafik det är. Gekås varuhus har i sig ca 5 miljoner besökare varje år. Egentligen är problemen mycket större än enbart Ullared. ”Entreprenörsregionen” eller ”Gnosjöandan”, är ett begrepp för den region som består av elva kommuner i fyra län. Näringslivet där behöver få in och ut varor och behöver rekrytera personal. Industrin i regionen är stark och produktionskraftig. Men det riskerar att slå stopp.


Tillväxtmotorn i södra och västra Sverige behövs ett större infrastrukturellt paket för att fortsätta utvecklas. Naturligtvis Ullared som Sveriges största besöksmål, men också industri och näringsliv. Det är dags för gedigen nationell satsning på Hallands inland och entreprenörsregionen möjligheter till att fortsatt blomstra, växa och utvecklas. Då behövs nya kreativa förslag på finansiering där många parter är med och bidrar. Ett på-tvären-paket helt enkelt.

MEST LÄST