Fossilfria bilar kräver långsiktighet

Det är möjligt att bygga en bilpark fri från fossila bränslen, men då behövs uthållighet från politiken

ANNONS
|

Krönikan 22/8. Det finns en mycket bred uppslutning i Sverige kring ambitionen att minska utsläppen från trafiken, framför allt när det gäller växthusgaser. Det har också skett, och sker, en stark utveckling på tekniksidan. Samtidigt konstaterar Mattias Goldmann, vd på den gröna, liberala tankesmedjan Fores, i en debattartikel i Svenska Dagbladet att det bara är en liten del av den rekordhöga bilförsäljningen som är bilar som inte drivs med fossila drivmedel.

Den beskrivning han ger borde oroa. Även om det är tydligt att ambitionen för bilparken är hög, stannar andelen supermiljöbilar på 4,1 procent. De flesta av dem är dessutom laddhybrider som också drivs med bensin- eller diesel. Dessutom minskade andelen vanliga miljöbilar något under första delen av 2017.

ANNONS

Goldmann lanserar en del förslag för att skynda på utveckling, bland annat att förbättra bonusen för supermiljöbilar. Något som enligt honom behövs för att få ordentlig fart på försäljningen av elbilar. En högsta bonus på 45 000 kronor, är för lite – framför allt när det samtidigt sker försämringar när det gäller fordonsskatten för dessa bilar.

Det är bra med ytterligare förslag för att driva på utvecklingen. Idag sker det också mycket när det gäller räckvidden för bilar som går helt på el, vilket gör att elbilen blir ett realistiskt alternativ för allt fler. Samtidigt tyder allt på att vi också i framtiden kommer att behöva olika bränslen för våra fordon.

Ett av de stora problemen med en omställning till bilar utan fossila bränslen är bristen på långsiktighet. Ett köp av en bil är en investering där man inte bara själv ska kunna ha bilen under flera år, utan den ska sedan också kunna säljas vidare.

Det gör att ständiga regelförändringar kring olika typer av miljöbilar bidrar till att minska intresset för den enskilde att välja ett mer miljövänligt alternativ. För den enskilda konsumenten är det lätt att få intrycket av att det som är helt rätt det ena året, inte alls är bra nästa år. Ett exempel är etanolbilarna, som en gång dominerade miljöbilsmarknaden med många olika valmöjligheter, men där det idag är svårt att få tag på nya bilar. Idag är ungefär en av hundra sålda miljöbilar en etanolbil. Även gasbilarna är relativt få, bara drygt fyra procent av miljöbilarna. Med nuvarande regelverk är det istället dieselbilarna som dominerar bland miljöbilarna, nästan varannan såld miljöbil under första delen av 2017 var en dieselbil. Även om det sker en utveckling också på dieselsidan och det idag finns förnybara bränslen som kan tankas i dieselbilar, är det en underlig situation när majoriteten av miljöbilarna är byggda för ett fossilt bränsle.

ANNONS

Det är möjligt att bygga en svensk bilpark fri från fossila bränslen, men då behövs inte bara ytterligare åtgärder utan framför allt en långsiktighet och uthållighet från politiken.

ANNONS