Företagen kan leda vägen

Med beslutsamhet och viss tur kan detta kanske till och med bli en del av lösningen för att säkra vår egen livsmiljö.

ANNONS
|

En av de frågor som stod i centrum för årets Almedalsvecka, när de stora politiska nyheterna uteblev, var diskussionen om hållbarhet. Peter Stordalen, som tillsammans med sin hustru har hållit hög profil på miljöområdet, var på plats och höll i flera arrangemang. Och det fanns seminarier om allt från energi till framtidens mat.

Det särskilt intressanta var dock den nyhet som släpptes under veckan från Volvo Cars. De meddelade att från och med 2019 kommer alla bilar de producerar att vara antingen renodlade elbilar eller olika elhybrider. Det känns som en naturlig utveckling med tanke på alla de andra liknande diskussioner som fördes samtidigt.

ANNONS

Transporter är en av de sektorer som har störst utmaningar vad gäller utsläpp av växthusgaser. I Sverige står de för cirka 30 procent av alla koldioxidutsläpp. Industrin är en annan sektor som måste arbeta med frågorna men även här pågår utvecklingen på företagens eget initiativ. Bland annat den svenska stålsektorn har tidigare presenterat egna projekt för att drastiskt minska användandet av kol i processen, något som till exempel kan göras genom att byta till gas som energikälla.

Att Volvo nu går över till helt eller delvis eldrivna bilar känns som ett tämligen naturligt steg när man ser hur företagen själva driver miljöfrågor snarare än politiker och stater. Allt fler företag förstår att hållbarhet är en akut fråga även för dem, samt att det påverkar relationen med deras kunder och deras legitimitet att verka på marknaden.

Volvo Cars har gått bra en period och vill investera i att stärka och positionera sitt varumärke genom denna satsning. Aktiekursen förändrades inte dramatiskt av beskedet, vilket också visar att det var tämligen väntat. Marknaden ansåg tydligen inte att detta innebär en stor risk, men det var inte heller anledning till något glädjeskutt. Miljöfrågan har helt enkelt blivit mainstream, det är inte länge något ovanligt eller konstigt att ha hålbarhetsmål. Vill man sticka ut måste man numera göra något extra.

ANNONS

Exakt vilken typ av bränsle eller vilket drivmedel vi kommer använda i framtidens transporter är långt ifrån klart. Vi måste fortfarande säkerställa att batterierna också produceras på ett hållbart sätt och vi vet ännu inte hur självkörande bilar och annan eventuell kommande teknik kommer påverka spelplanen. Men visst måste vi börja ta första steget i någon riktning, som att satsa på el och batteriteknik.

Vi lever i spännande tider med många brytpunkter. Med beslutsamhet och viss tur kan detta kanske till och med bli en del av lösningen för att säkra vår egen livsmiljö.

ANNONS