Glöm inte de verkliga miljöbovarna

I år har flygets klimatpåverkan diskuterats flitigt. Men andra frågor med större miljöpåverkan borde få mer uppmärksamhet.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Krönikan 7/11. Flyget har varit en av de stora klimatfrågorna under 2018, många har deklarerat att de ska sluta flyga och perspektivet blir allt mer kritiskt i allt från resereportage till ledartexter.

Denna debatt är dock långt från nyanserad, den faktiska klimatpåverkan är liten i jämförelse med uppmärksamheten. Att flyga kan vara en ganska stor del av den enskilda individens klimatpåverkan. Men flygets totala del av koldioxidutsläppen är några procent globalt sett. Det är klokt att som enskild individ fundera över sina flygvanor liksom det är klokt allt källsortera, men våra politiker får inte fastna i dessa frågor.

Nyligen kom en ny rapport från Naturskyddsföreningen om svenskarnas klimatpåverkan och varifrån den mesta av denna kommer. Den kom fram till att över hälften av vår påverkan på klimatet, jämfört med några procent från flyget, kommer av konsumtionen av mat som framställs utomlands. Framförallt är två aspekter problematiska, palmoljeodlingar i Sydostasien som är ocertifierade och bidrar till regnskogsskövling och köttproduktion i Sydamerika som bidrar till regnskogsskövling. Regnskogarna binder nämligen enorma mängder koldioxid, och när dessa huggs ner blir miljöeffekten mångdubbel.

ANNONS

Man ska alltid vara lite kritisk även till sådana här beräkningar, ibland räknar man exempelvis märkligt på köttproduktion och vattenanvändning, men överlag är det värt att hålla i huvudet som nyansering, att de riktigt stora miljöproblemen orsakas av sådant som energiframställning och oansvarig matproduktion i andra länder. Dessutom sak vi komma ihåg att effekten av transporter till havs, som sker med stora fartyg som går på smutsig bunkerolja, ofta inte ens kan räknas på ett bra sätt men är viktig del av de totala utsläppen.

I Sverige har vi tur på så vis att vi har ett överskott av ren energi så det är främst industrin och transport som bidrar till utsläpp. Det är dessa områden vi borde fortsätta arbete med och se över, som exempelvis nya förnybara bränslen och nya teknik för ståltillverkning. Det riktigt fina i detta är de möjliga globala vinsterna. I Sverige har vi en ovanligt ren industri och energisektor, i många länder är det betydligt värre. Om vi utvecklar teknik och exporterar denna till Kinas industri blir de globala utsläppsminskningarna stora.

Det är investeringar i innovationer tillsammans med mer medvetenhet kring just mat och matproduktion som borde få minst lika stor uppmärksamhet som flyget. Att välja lite kött och i så fall svenskt kött, och mindre halvfabrikat med oklar palmolja vore två viktiga steg för den enskilda att ta för att minska sin klimatpåverkan. I den politiska debatten borde vi prata minst lika mycket om sjöfarten som om flyget och koncentrera oss på investeringar i ny teknik som kan gå på export. Men tyvärr är inget av detta tillräckligt slagkraftigt för att nå fram i det ganska hetsiga tonläge som präglar miljödebatten. Om vi inte aktar oss kommer dess fixering vid symbolfrågor att slå tillbaka i folklig ovilja.

ANNONS

ANNONS